Niedawno mogliśmy dowiedzieć się, że Grupa AXA rozważa wyjście z Polski, Czech oraz Słowacji. Taką ciekawą informację podała agencja Reuters. Doniesienia o ewentualnym wycofaniu się francuskiego giganta ubezpieczeniowego z naszego kraju, powinny zainteresować nie tylko przedstawicieli branży ubezpieczeń. Pojawiają się bowiem obawy, że kapitulacja jednego z wiodących graczy spowoduje spadek konkurencyjności polskiego rynku ubezpieczeniowego. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl sprawdzili, czy takie obawy są uzasadnione (m.in. w kontekście polis komunikacyjnych).
W Polsce AXA jest piątym największym ubezpieczycielem
Doniesienia o ewentualnym opuszczeniu polskiego rynku ubezpieczeniowego przez spółki Grupy AXA wzbudziły spore zainteresowanie. Trudno się dziwić, bo mówimy o ważnym rynkowym graczu. Sama Grupa AXA określa siebie jako piątego największego ubezpieczyciela w Polsce. Informacje Komisji Nadzoru Finansowego z załączonej tabeli wskazują, że przez pierwsze dziewięć miesięcy 2019 r. spółka z Grupy AXA (AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.) lokowała się na piątym miejscu pod względem wartości i udziału (4,7%) składki przypisanej brutto ubezpieczeń majątkowych oraz pozostałych ubezpieczeń osobowych. „Jeżeli chodzi o ubezpieczenia na życie, to od początku stycznia do końca września 2019 r. spółka AXA Życie TU S.A. pod względem przypisu składki zajmowała dziewiąte miejsce z wynikiem na poziomie 3,2%” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Analitycy Ubea.pl zwracają również uwagę, że Grupa AXA jest dość ważnym graczem na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Od początku stycznia do końca września 2019 roku, udział składki przypisanej brutto polis komunikacyjnych w przypadku największych ubezpieczycieli wynosił:
- PZU SA - 32,1% (AC - 37,0%, OC - 29,4%)
- TUiR WARTA S.A. - 17,6% (AC - 13,7%, OC - 19,8%)
- STU ERGO HESTIA SA - 15,9% (AC - 15,9%, OC - 16,0%)
- TUiR ALLIANZ POLSKA S.A. - 5,5% (AC - 9,4%, OC - 3,2%)
- AXA UBEZPIECZENIA TUiR S.A. - 5,0% (AC - 2,6%, OC - 6,4%)
- COMPENSA TU S.A. Vienna Insurance Group - 4,8% (AC - 6,1%, OC - 4,1%)
- GENERALI T.U. S.A. - 4,1% (AC - 4,1% , OC - 4,1%)
- LINK4 TU S.A. - 4,0% (AC - 2,0%, OC - 5,1%)
- INTERRISK TU S.A. Vienna Insurance Group - 2,4% (AC - 2,9%, OC - 2,1%)
- UNIQA TU S.A. - 2,3% (AC - 1,9%, OC - 2,5%)
Powyższe dane potwierdzają, że dla Grupy AXA pierwsze trzy miejsca na rynku OC i AC nadal pozostają poza zasięgiem. „Spółka AXA Ubezpieczenia TUiR notuje jednak łączny przypis składki OC i AC podobny jak TUiR Allianz Polska (miejsce 4) oraz Compensa TU (miejsce 6)” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Wcześniej koncentracja rynku komunikacyjnego spadała
Warto wspomnieć, że na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych Grupa AXA jest znana z oferowania polis o przystępnej cenie. Istnieją zatem obawy, że po wycofaniu się wspomnianego ubezpieczyciela z Polski może wzrosnąć średnia składka polis OC i autocasco. Ewentualne wyjście Grupy AXA z krajowego sektora ubezpieczeń prawdopodobnie będzie miało również inne skutki. W tym kontekście warto powołać się na ciekawe obliczenia analityków Ubea.pl dotyczące rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku, wartość wskaźnika Herfindahla-Hirschmana (HHI) dla tego rynku wyniosła 1727. „Wspomniany wskaźnik mierzy poziom koncentracji rynków. Można przyjąć, że wartość wskaźnika HHI wynosząca ponad 1800 wskazuje na wysoką koncentrację badanego rynku” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
W kontekście ewentualnego wyjścia Grupy AXA z Polski warto czysto teoretycznie założyć, że pozostali ubezpieczyciele przejęliby składkę OC i AC spółki AXA Ubezpieczenia TUiR proporcjonalnie do swojego udziału rynkowego. Wynikiem takiej symulacji jest wzrost wskaźnika Herfindahla-Hirschmana do około 1880. W przeszłości polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych bywał znacznie bardziej skoncentrowany, o czym świadczyły wartości wskaźnika HHI z początku lat 90 - tych na poziomie około 4000 - 5000. „Tym niemniej, możliwy wzrost koncentracji i spadek konkurencyjności rynku ubezpieczeń komunikacyjnych wydaje się niezbyt dobrą wiadomością dla rodzimych kierowców” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.