Osoby pamiętające lata 90. i początek bieżącego stulecia mogą na podstawie własnych obserwacji potwierdzić, że stan rodzimych dróg znacząco się poprawił. Pod koniec 2003 roku mieliśmy w Polsce tylko 226 km dróg ekspresowych i 405 km autostrad. Siedemnaście lat później do dyspozycji kierowców było już 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych.
Mimo tak znaczącego postępu polska infrastruktura drogowa nadal pozostaje z tyłu za europejskimi i światowymi liderami takimi jak np. Holandia, Szwajcaria lub Japonia. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili przyjrzeć się temu tematowi, który wpływa również na bezpieczeństwo drogowe i składki ubezpieczeń płacone przez kierowców. Sprawdzamy, w którym województwie drogi są najlepsze, a w którym najgorsze.
Ile dróg krajowych potrzebuje pilnego remontu?
Szczegółowymi danymi o stanie nawierzchni dysponujemy w przypadku dróg krajowych. Informacje dotyczące tej kategorii dróg publikuje bowiem co roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Według danych tej instytucji odsetek dróg krajowych w złym stanie technicznym wyglądał w ostatnich latach następująco:
- 2013 r.: 12%
- 2014 r.: 12,6%
- 2015 r.: 13,5%
- 2016 r.: 16,1%
- 2017 r.: 13,9%
- 2018 r.: 14,2%
- 2019 r.: 12,7%
- 2020 r.: 13,3%
Niestety, powyższe dane nie wykazują poprawy sytuacji. Jest to dość niepokojące zjawisko, bo większość analizowanego okresu przebiegała pod znakiem dobrej koniunktury gospodarczej. Można by oczekiwać, że choćby w 2019 roku odsetek dróg krajowych w najgorszym stanie będzie mniejszy niż kilka lat wcześniej.
„Cieszyć mogą natomiast dane o wzroście w latach 2016 - 2020 odsetka dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, które mają najwyższe parametry dotyczące równości podłużnej oraz stanu powierzchni” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
W którym województwie drogi są najgorsze?
Wielu kierowców interesuje zapewne, jaki jest stan dróg w poszczególnych województwach. Ciekawe dane na ten temat znajdziemy w najnowszym raporcie GDDKiA z 2020 r. Wskazują one, że sytuacja w kraju jest bardzo zróżnicowana.
„Dla przykładu na terenie Małopolski udział dróg krajowych w stanie dobrym wynosi tylko 42,5%. Małopolskie drogi krajowe w stanie niezadowalającym to aż 40,3%” - wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Analogiczne wyniki dla województwa podlaskiego to 78,5% (stan dobry) oraz 14,0% (stan niezadowalający). Pod względem stanu dróg krajowych dobrze wypada też woj. zachodniopomorskie.
Warto przy tym pamiętać, że stan nawierzchni dróg przekłada się bezpośrednio na liczbę roszczeń kierowców o odszkodowanie za uszkodzenie auta na dziurze. Takie roszczenia są zwykle kierowane do ubezpieczyciela zarządcy drogi i wpływają potem na zwiększenie rocznej składki OC płaconej przez zarządcę.