Polacy nie chcą już aut z małym silnikiem
Przez 15 lat mocno zmieniły się preferencje Polaków względem samochodów osobowych. Najszybciej rosła liczba aut z dużymi silnikami. Eksperci Ubea.pl analizują tę zmianę.
2020-06-09, 12:17

Producenci samochodów osobowych już od pewnego czasu promują mniejsze jednostki napędowe. Okazuje się jednak, że na polskich drogach trendy wcale nie zmierzają w kierunku tzw. downsizingu silników. Świadczy o tym ciekawa analiza ekspertów Ubea.pl, którzy sprawdzili, jak przez 15 lat zmieniał się udział samochodów osobowych o małej, średniej oraz dużej pojemności silnika.

Obszerna analiza Ubea.pl odpowiada również na pytanie, gdzie polscy kierowcy najchętniej kupują auta z małymi oraz dużymi jednostkami napędowymi. Warto też sprawdzić, jak pojemność silnika wpływa na cenę OC.

Samochód z dużym silnikiem

Auta z dużym silnikiem coraz popularniejsze


Główny Urząd Statystyczny podaje informacje o pojemności silnika samochodów osobowych w Polsce, uwzględniając trzy kategorie:

  • do 1399 cm3
  • 1400 cm3 - 1999 cm3
  • 2000 cm3 i więcej.

"Ten prosty i jednocześnie użyteczny podział uwzględnia auta o małej, średniej oraz dużej pojemności silników” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Analizowane dane nie uwzględniają jeszcze 2019 r., ale nie stanowi to raczej większego problemu. W przypadku pojemności silników zmiany następują bowiem raczej powoli.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w latach 2003 - 2018 liczba aut o danej pojemności silnika zmieniła się następująco:

  • do 1399 cm3 - wzrost o 2 160 944 (z 6 645 870 do 8 806 814)

  • 1400 cm3 - 1999 cm3 - wzrost o 8 505 278 (z 4 130 048 do 12 635 326)

  • 2000 cm3 i więcej - wzrost o 1 518 967 (z 467 909 do 1 986 876)

Na uwagę zasługuje między innymi ponad czterokrotny wzrost liczby samochodów z silnikami o pojemności co najmniej dwóch litrów.

Samochody z małym silnikiem nie są już najpopularniejsze


Najważniejszym trendem w ostatnich 15 latach był jednak spadek znaczenia aut z najmniejszymi silnikami oraz rosnąca popularność samochodów ze średnim silnikiem. Pod koniec 2003 r. samochody osobowe należące do pierwszej grupy stanowiły 59% zarejestrowanych aut, a samochody o średniej pojemności silnika - 37%.

Po piętnastu latach proporcje prawie się odwróciły. Udział samochodów osobowych z najmniejszymi silnikami spadł do 38%. W przypadku aut z jednostką napędową o średniej pojemności odnotowano natomiast wzrost do 54%” - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jakie są przyczyny tego zjawiska? Wpływ na pewno miał import samochodów osobowych z Europy Zachodniej, a także poprawa zużycia paliwa w użytkowanych autach. Należy wspomnieć też o upowszechnieniu się instalacji gazowych LPG.

Popularność poszczególnych pojemności silnika w Polsce

Gdzie są popularne małe silniki, a gdzie duże?

Na podstawie danych GUS-u można również sprawdzić, jaki jest udział silników o dużej i małej pojemności w poszczególnych polskich powiatach oraz miastach na prawach powiatu.

Dane pochodzące z końca 2018 r. wskazują na duże różnice między poszczególnymi regionami.

Największy udział aut z małymi silnikami odnotowano w następujących powiatach i miastach:

  • pow. rybnicki - 49% zarejestrowanych samochodów osobowych
  • Świętochłowice - 48% 
  • Sopot - 48%
  • Piekary Śląskie - 48%
  • pow. wodzisławski - 48%

Jak widać na poniższej mapie, auta z małymi jednostkami napędowymi cieszą się większą popularnością w centralnej części Polski oraz na Górnym Śląsku.

Można zauważyć, że tam gdzie gęstość zaludnienia jest większa, nasi rodacy chętniej użytkują pojazdy z mniejszymi silnikami” - zauważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Auta z małym silnikiem - mapa

Gdzie największą popularnością cieszą się auta z dużymi silnikami? Pod koniec 2018 r. największy udział takich samochodów odnotowano w następujących miastach i powiatach:

  • Przemyśl - 16% zarejestrowanych samochodów osobowych
  • pow. tatrzański - 15%
  • Biała Podlaska - 14%
  • pow. jarosławski - 13%
  • pow. piaseczyński - 13%

Na mapie widać wyraźnie, że auta z dużym silnikiem są najchętniej kupowane przez kierowców z obszarów położonych blisko zachodniej oraz wschodniej granicy.

Auta z dużym silnikiem - mapa

Pojemność silnika a cena ubezpieczenia OC

Kierowcy kupujący auto z dużym silnikiem muszą pamiętać, że wysoka pojemność oznacza większe koszty ubezpieczenia OC.

Dane Ubea.pl wskazują, że na wiosnę 2020 r. przeciętna składka OC dla aut z poszczególną pojemnością silnika wynosiła:

  • poniżej 600 cm3: 682 zł (średnia z najniższych ofert ubezpieczycieli)

  • 601 cm3 - 1000 cm3: 609 zł

  • 1001 cm3 - 1400 cm3: 725 zł

  • 1401 cm3 - 1800 cm3: 811 zł

  • 1801 cm3 - 2200 cm3: 807 zł

  • 2201 cm3 - 2600 cm3: 1 001 zł

  • 2601 cm3 - 3000 cm3: 1 042 zł

  • 3001 cm3 - 3400 cm3: 1 211 zł

  • 3401 cm3 - 3800 cm3: 1 302 zł

  • 3801 cm3 - 4200 cm3: 1 079 zł

  • 4201 cm3 - 4600 cm3: 706 zł

  • 4601 cm3 - 5000 cm3: 1 604 zł

  • ponad 5000 cm3: 1 206 zł

Powyższe dane pokazują, że zależność między pojemnością silnika a kosztem OC jest nadal bardzo wyraźna. Kupując auto, warto więc zastanowić się, czy duży silnik jest nam na pewno potrzebny. Szczególnie powinny to przemyśleć młodzi i niedoświadczeni kierowcy, którzy i tak zapłacą nieco więcej za OC ze względu na krótką historię ubezpieczeniową.

KONTAKT / AUTOR
Katarzyna Hałupka
specjalista ds. komunikacji i ubezpieczeń
Ubea.pl
717228000
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.