W minionym roku na skutek epidemicznego lockdownu doszło do poprawy statystyk dotyczących liczby i śmiertelności wypadków drogowych. Wstępne informacje, przekazywane między innymi przez lokalne portale informacyjne, wskazują jednak, że śmiertelność wśród pieszych nadal była niepokojąco wysoka.
Eksperci Ubea.pl postanowili sprawdzić, jak w minionych latach Polska prezentowała się pod względem bezpieczeństwa pieszych na tle innych państw Europy.
Jaka jest śmiertelność pieszych w Polsce?
W celu sprawdzenia, czy piesi mogą się czuć bezpiecznie na polskich drogach, analitycy Ubea.pl wzięli pod uwagę między innymi dane z 2016 r. pochodzące z unijnej bazy CARE. Prezentują one liczbę ofiar śmiertelnych z podziałem na rodzaj uczestnika ruchu drogowego.
„Na podstawie statystyk z bazy CARE eksperci Ubea.pl obliczyli, jaki udział w łącznej liczbie śmiertelnych ofiar wypadków mieli piesi, rowerzyści oraz kierowcy i pasażerowie pojazdów mechanicznych” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane w poniższej tabeli potwierdzają, że Polska cechuje się wysokim udziałem pieszych wśród śmiertelnych ofiar wypadków. W 2016 r. wyniósł on 29%. Wśród krajów Unii Europejskiej wyższy wynik odnotowano jedynie w następujących krajach:
- Rumunia: 39%
- Estonia: 37%
- Łotwa: 35%
- Słowacja: 34%
Średnia dla 27 porównywanych państw wyniosła natomiast 21%.
Polskie drogi w 2018 r.
Nowsze dane z bazy CARE potwierdzają, że piesi nadal nie są bezpieczni na polskich drogach. Poniższa lista przedstawia informacje o liczbie pieszych zabitych w wypadkach drogowych w przeliczeniu na milion mieszkańców. Dane pochodzą z 2018 r.:
-
Austria - 5
-
Belgia - 6
-
Bułgaria - 17
-
Chorwacja - 16
-
Czechy - 13
-
Dania - 5
-
Estonia - 9
-
Finlandia - 5
-
Francja - 7
-
Grecja - 14
-
Hiszpania - 8
-
Holandia - 3
-
Łotwa - 26
-
Niemcy - 6
-
Polska - 21
-
Portugalia - 16
-
Rumunia - 35
-
Słowacja - 13
-
Słowenia - 6
-
Szwajcaria - 5
-
Szwecja - 3
-
Węgry - 17
-
Wlk. Brytania - 7
-
Włochy - 10
Warto pamiętać, że potrącenia pieszych skutkują zwykle kosztownym leczeniem oraz wypłatą wieloletniej renty dla poszkodowanego lub zadośćuczynienia dla jego krewnych. Wysoka śmiertelność pieszych w Polsce przekłada się więc także na poziom składek za OC - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl